MakkelijkeMoestuin.blogspot.nl

MakkelijkeMoestuin.blogspot.nl
MakkelijkeMoestuin.blogspot.nl....alles over planten en een groener leven

donderdag 6 juli 2017

Brandnetel - Thee - Wildpluk - Genezende Werking


 Brandnetel - Thee - Genezende Werking

Brandnetel
    
Auteur Suzanne Gl├╝ckstern

Afgelopen dagen was ik druk met het inrichten van onze keuken. Mijn man heeft onze droom keuken er in gezet, en ik mocht hem inrichten. We hebben nu een jaren 30 keuken, met gruttersbakjes en granieten werkblad. Dat past echt helemaal bij onze stijl. Nu mogen mijn potten met gedroogde planten en bloemen er in, dat maakt het helemaal af.

De grootste pot zit helemaal vol met gedroogde brandnetel. Dit voorjaar hielden we aan de rand van het bos een picknick. Omdat ik wist dat er veel brandnetels groeien op die plek, had ik mijn tas en schaar mee genomen. Je kan makkelijk de blaadjes van de top vastpakken, zolang je maar schuin beet pakt. Van de steel richting de buitenkant bewegen, dan wordt je niet geprikt. Dan knip je de top van de nog niet bloeiende brandnetel eraf. Een paar dagen drogen op een donkere plaats, en klaar.
Verse brandnetels kan je ook prima gebruiken in soep of als bladgroente. Je kookt of bakt ze gewoon mee en daarna prikken ze niet meer.
Brandnetels zijn ook heel geschikt om zalf van te maken. Dat helpt heel goed tegen huidirritaties, verbranding door de zon, wespen- en muggensteken, kwallenbeten en ja .... ook irritatie en rode huid van prikkende brandnetels kan je goed behandelen met brandnetelzalf. Je maakt het heel gemakkelijk door de brandnetels een half uur au-bain marie op 60 °c te laten pruttelen in olie. Even zeven en in een schoon potje laten afkoelen. Zelf gebruik ik graag kokosolie omdat die stolt bij 20 °c. Je kan ook andere olie gebruiken en er na het zeven nog bijenwas en/of wolvet door smelten. Omdat ik probeer minder dierlijke producten te gebruiken heeft dit mijn voorkeur niet.
Brandnetel is bacteriedodend, en daarom heel geschikt bij infectieziekten. De bladeren zijn ook geschikt bij diarree of andere spijsverteringsstoornissen en de thee is naast bloedzuiverend en ontgiftend ook bloedstelpend en licht urinedrijvend. Urinedrijvend aftreksel: 5 gram gedroogd blad laten trekken per kopje kokend water, en verdeeld over de dag drinken. Het verdrijft ook stenen en gruis, en  is menstruatieopwekkend. Bij kortademigheid: kook de wortels of de bladeren en doe er honing of suiker (of stevia) bij en drink er verdeeld over de dag wat van. Je kunt hier ook mee gorgelen bij zwellingen in de mond of keel.

Brandnetelthee is heel rijk aan vitaminen en mineralen en is een goed tonicum, bij vermoeidheid  en lusteloosheid en bij  bloedarmoede (het bevat ijzer), geschikt tegen hooikoorts en allergie en bij allergische reacties op voedingsmiddelen, en is een algehele reiniger, en helpt ook nog eens tegen een te hoge bloeddruk en bij diabetes. Het bevat histamine, versnelt de spijsvertering, helpt dus bij het afvallen, en verzacht netelroos,  reumatiek, jicht en gewrichtsontstekingen en oedeem. Het verbetert de doorbloeding. Naast ijzer bevat brandnetel ook calcium en silicium en de thee is ook geschikt bij broze nagels en osteoporose. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen