MakkelijkeMoestuin.blogspot.nl

MakkelijkeMoestuin.blogspot.nl
MakkelijkeMoestuin.blogspot.nl....alles over planten en een groener leven

zondag 23 juli 2017

KLEINE STAPPEN NAAR EEN IETS GROENER LEVEN

KLEINE STAPPEN NAAR EEN IETS GROENER LEVEN...
 Groener Leven

Beter voor het milieu, goedkoper en beter voor je gezondheid...

Auteur Vivian Linders

Hoe gaat het met mijn babystapjes naar een iets groener leven?

Een tussenstand.....




1) Ik was al bezig met het kweken van mijn eigen aardappels,  groente en fruit in een klein stukje achtertuin en in de voortuin en in potten en manden.


Nu heb ik dat nog steeds maar heb ik dit jaar ook achterom al 50 tegels verwijderd en nog meer gecultiveerde groente- en fruitplanten, wilde planten zoals munt uit het bos en keuken- en geneeskrachtige kruiden en bloemen gezaaid.

Ik heb de Faceboekgroepen Makkelijke Moestuin, Moestuin België, Moestuin Limburg, Moestuin Parkstad, en Moestuin Heerlen in het leven geroepen om zaadjes en stekjes en ervaringen uit te wisselen en gezellig te kletsen over plantjes.
In Facebookgroep Vraag en Aanbod Moestuin wordt verder bijvoorbeeld kraakverse groente uit de moestuin verkocht.

Lees hier wat groente en kruiden voor je gezondheid kunnen doen


Ook heb ik wildpluk cursussen gevolgd.
Dit om te weten en te kunnen delen welke planten en bloemen uit het bos je kunt eten en welke genezend werken en waarvoor.

Vind hier recepten met gratis vergeten groenten, fruit en kruiden uit de natuur



Verder dit jaar bijenbloemenmengsel gezet om de bijen te helpen.

Tegels zijn bovendien slechter voor het milieu omdat het water niet meteen de grond in kan.
Het is zelfs de bedoeling dat mensen met tegels in de achtertuin daarom meer belasting gaan betalen.

2) Ik ben poetsmiddel gaan maken van klimop.
Ideaal voor de wc ipv chloor bijvoorbeeld.




3) Mijn gezichtsreiniger, bodylotion, en handcrème heb ik al vervangen door een crème van kamille en eentje van berkenblad. Dit maak ik zelf.



Mijn crèmespoeling en crème voeding voor mijn haar heb ik vervangen door berkenwater.

4) Ik ben meer gaan recyclen.

De glazen potjes van bijvoorbeeld groente of saus zijn handig als voorraadpotjes, vaasjes, planten potjes voor zaadjes op vensterbank.

Keukenafval recycle ik ook.
Alle groente en fruit zaadjes stop ik in de aarde, aardappelschillen ook, daar komen mijn aardappelplanten uit.
Koffiedrap, ongekookte groente en fruit en eierschalen gebruik ik als kompost.




Wc rolletjes daar kun je prachtige dingen van maken.
Verder zijn ze ideaal om aarde in te doen en zaadjes in te zaaien, die erna zo de grond in kunnen.



Plastic bakjes uit de supermarkt gebruik ik ook om zaadjes in te zaaien.

5) Het onkruid op mijn oprit voor het huis en achterom tussen de tegels ben ik gaan bestrijden met heet water dat over is na het koken. Ook gebruik ik gewoon ouderwets een aardappelmesje en ben ik dus gestopt met azijn.



6) Ik ben nu een week of 5 gestopt met vlees en vis eten.
Dit omdat er veel troep en medicijnen in terecht komt tegenwoordig.
Ook ben ik gestopt met zuivel en alle andere dierlijke producten.
Ik eet dus alleen nog maar plantaardig.
Dit bevalt mij erg goed en de Facebookgroep Vegan Limburg is zo geboren om elkaar veel tips te geven en recepten te delen.

Ik vind trouwens dat dit een persoonlijke keuze is en mijn zoon en huisdieren eten bijvoorbeeld gewoon vlees.

Dit heeft als groot bijkomend voordeel dat ik veel meer probeer om zelf te maken en dat scheelt ook nog eens in de anders toegevoegde E nummers.

7) Ik vries veel restjes in in ijsblokzakjes of vormpjes als het einde van de houdbaarheidsdatum in zicht komt, zoals kruiden in olie, sauzen en zelfgemaakte groentebouillon van groente afval.

Hebben jullie ook al groene stapjes gezet of tips?
Ik hoor het graag!

Wat zijn mijn groene korte termijn plannen?

- Nog meer eten en drinken zelf gaan maken, zelf laten groeien in de tuin.
Ook andere dagelijkse benodigdheden in huis. Er gaat niks boven home made.

-Leren wecken, sauzen en groente inmaken in glas.

- Meer minimaliseren, overbodige spullen weg doen.

- Meer zelfvoorzienend worden.

- Tincturen leren maken.


Zet je ook wat stapjes mee naar een groener leven?
Facebookgroep Groener Leven

Iedereen is welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen