MakkelijkeMoestuin.blogspot.nl

MakkelijkeMoestuin.blogspot.nl
MakkelijkeMoestuin.blogspot.nl....alles over planten en een groener leven

zaterdag 5 augustus 2017

DIY - Homemade - Aleppo en Marseille Zeep - Soda en Baking Soda - Groener Leven

 Wasmiddel van Marseille Zeep maken

Auteur: Vivian Linders

Terwijl ik op de bank lig met mijn olielampjes aan denk ik terug aan deze druilerige zaterdag.


De moestuinplanten buiten hebben water genoeg, dat is het eerste positieve van dit oerhollandse weer en daardoor heb ik wat tijd over.
Ten tweede ben ik vandaag flink gaan experimenteren met Aleppo Zeep en Marseille Zeep, Soda en Baking Soda (oftewel natriumbicarbonaat of zuiveringszout).
Allemaal hebben zij verzorgende en huishoudelijke toepassingen.

Een kind kan de was doen..zo eenvoudig is het..




Poetsmiddel van klimop heb ik al eens gemaakt, hoe je dit en wasmiddel en afwasmiddel en shampoo van klimop maakt kun je lezen als je hier klikt.

Als je dit allemaal zelf maakt scheelt dit plastic verpakkingen, benzine voor het halen, een hoop geld en je weet wat er allemaal precies in zit. Bovendien is het biologisch afbreekbaar en het helpt je om te consuminderen.
Je kunt het ook nog eens helemaal naar je eigen smaak maken.

Mijn grootste droom is om zo zelfvoorzienend mogelijk te worden.
Daarom probeer ik alles uit en laat jullie weten hoe het mij bevalt en hoe het mij steeds iets meer is gelukt.



Nu leek het mij een leuke uitdaging om wasmiddel, afwasmiddel, wcbruisreiniger, handzeep en shampoo te maken.

En dat met de eeuwenoude Aleppo Zeep van Olijfolie en Laurier en de Marseille Zepen van Olijfolie en Palmolie (maar dan niet die soort waar hele bossen voor worden gekapt) , Soda en Baking Soda (oftewel natriumbicarbonaat of zuiveringszout).

Ik weet het, ik ben echt in de verkeerde eeuw geboren.

Omdat ik gek ben op het uitproberen van alles dat ik niet ken (je moet toch wat om het huishouden in het weekend leuk en uitdagend te houden) begin ik met de wc bruisreiniger.

Simpel en doeltreffend:
- Kiep een kopje Baking Soda (oftewel natriumbicarbonaat of zuiveringszout)
in de wc.
- Kiep een kopje azijn in de wc.
- Geniet van het bruisende resultaat en borstel even na.

Op dezelfde manier kun je de gootsteen ontstoppen.

Daarna begin ik aan het wasmiddel maken.
Op internet lees ik verschillende verhalen.
De een zweert bij Marseille Zeep en de ander bij Aleppo Zeep.
Marseille Zeep is vrijwel geurloos en Aleppo Zeep heeft een eigen, iets sterkere natuurlijke geur.
Beide zijn vrij van geur-, kleurstoffen en E nummers en hypoallergeen. Ook geschikt om baby's en huisdieren mee te wassen.
Mijn labrador heb ik vandaag met warm water en Marseille Zeep gewassen en hij bleef er extra lang voor zitten.



Natuurlijk kun je ook de goedkopere Sunlight Zeep gebruiken, voor het wasmiddel bedoel ik dan.

Ik besluit daarom de Marseille Zeep en de Aleppo Zeep te combineren .
Ik heb zelf een gevoelige huid, dus dat beide zepen bij huidproblemen in worden gezet vind ik een leuk bijkomend voordeel.
Dat kan ik van mijn supermarktwasmiddel niet zeggen.

Men neme voor de witte was:
- 40 gram zeep
Neem een dunschiller of  (kaas)rasp en rasp of schil de zeep, je kunt ook zeepvlokken kopen
-40 gram soda
-2,5 liter water
-30 druppels etherische olie, bijvoorbeeld lavendel , oceanbreeze of citroengras
-zelf heb ik er ook wat ontsmettende citroensap bijgedaan



Voor de bonte was laat je de soda weg.
Soda bleekt namelijk.
Ook is veel soda niet al te goed voor de aluminium onderdelen van je wasmachine.
Zelf heb ik er wel een klein beetje bijgedaan.

Ik heb hier twee doseerbolletjes mee gevuld en in de wasmachine erbij gelegd.
Het is namelijk niet zo super geconcentreerd als supermarktwasmiddel.
Maar het kost dan ook omgerekend maar een paar cent per liter.

Ik kocht een blok blanke Marseille Zeep en Aleppo Zeep en de etherische olieflesjes bij De Online Drogist
Voor 600 gram Marseille Zeep betaalde ik E 6,95 en voor 200 gram Aleppozeep E 4.99.
Wil je dat het extra lang lekker ruikt doe er dan nog een paar druppeltjes etherische olie bij.
Die kocht ik bij De Online Drogist, bijv de Lavendel Masageolie voor E 1,50.
Deze is geschikt voor je huid,  dus kan ook bijvoorbeeld in shampoo en handzeep.

Van 600 gram Marseille Zeep kun je 7.5 x 5 liter wasmiddel voor gekleurde was maken dus 37.5 liter.
6.95/ 37,5=0.185 ct per liter. Daar komt dan naar behoefte etherische olie bij.

Soda kost per kg ongeveer een Euro.
Daar maak je dus 12,5 x 5 liter wasmiddel voor witte was mee. Dit is 1,6 cent per liter.
Een liter wasmiddel voor witte was kost je dan 20 ct per liter.
Daar komt dan naar behoefte etherische olie bij.

Marseille wasmiddel kun je kant en klaar kopen voor, schrik niet,  E 15,95 per liter en Aleppo wasmiddel voor E 19,95 per twee liter.
Makkelijk bespaard toch?



Bij de Action hebben ze deze etherische olie.
Tien flesjes voor E 2. Nagenoeg kleurloos.
Die kunnen in het wasmiddel.
En natuurlijk in mijn lampolie, dat is dan weer ideaal.


Met Sunlight Zeep wordt de prijs nog lager, ongelofelijk toch?



Als wasverzachter gebruik ik azijn in het wasverzachter bakje.
Op mijn wasmachine staat dus een klein flesje azijn en soda.



Breng een liter water aan de kook, zet klein, los de zeepvlokken erin op.
Roer met een houten lepel.
Los hierin voor het wasmiddel voor witte was de soda op.
Giet in een emmer en voeg de resterende 1,5 liter water toe.
Laat een nacht staan.
Roer hierna om met een garde of ga met de staafmixer erdoor.
Giet in een oude wasmiddelverpakking en schudt telkens voor gebruik.

Ik heb er zelf al mee gewassen en ik ben er dik tevreden mee.

Gaan we verder met afwasmiddel.
Verwacht geen schuimend, maar wel een blinkend schoon en bacterievrij resultaat.

Voordat er afwasmiddel bestond waste men af in soda.
Dit is echter een beetje glibberig.
Vandaar dat we het zo gaan maken:



-Neem een oude lege fles afwasmiddel en als echt niemand er een raket mee wil bouwen neem je een trechtertje en vul je het met een soepopscheplepel soda en een soeplepel Baking soda.
-Hierop schut je heet water waarin je een paar zeepvlokken hebt opgelost.
Beide sodasoorten zullen nu ook oplossen.
-Eventueel wat etherische olie erbij voor een lekker geurtje.
-Zelf deed ik er wat druppels pure ontsmettende citroensap bij.

Nu ik toch de smaak te pakken heb ga ik homemade shampoo maken.


Je hebt nodig:

- Een lege shampoo fles
- Een halve liter water
- 8 gram geraspte Marseille of Aleppo Zeep
- Etherische olie als je een lekker geurtje wilt
- Zelf heb ik licht haar en deed er kamille bij, berkenblad is ook goed voor je haar, ongeacht de kleur, desnoods neem je een theezakje
-Wil je de shampoo iets dikker, bindt hem dan met een beetje maizena.

Hoe doe je kruiden door je shampoo, bijvoorbeeld kamille?

Je plukt kamille en droogt dit.
Kan ook in de oven op de laagste stand op wat bakpapier.
Gedroogde kamille kun je ook kopen.
Desnoods gebruik je een theezakje, dan hoef je ook niet te zeven.

Je doet de gedroogde kamille bloempjes of berkenbladeren in het pannetje erbij als de zeep is opgelost.
Je laat dit een geruime tijd trekken.
Wanneer het iets is afgekoeld zeef je het door een filterzakje,  kaasdoek of theedoek.

- Ik heb snel droog haar dus ik deed er een klein beetje cocosolie bij

Breng het water aan de kook.
Los de zeepvlokken er in op.
Doe er kamillebloem of berkenblad bij.
Doe er evt cocosolie bij
Zeef indien nodig door een koffiefilter, kaasdoek of keukendoek.
Vul de fles met een trechter.

Je hoofdhuid moet een tijdje wennen aan een natuurlijke shampoo.
Dit komt omdat je hoofdhuid chemisch reinigende shampoo gewend is en altijd hard moest werken.
Met een natuurlijke shampoo hoeven je talgklieren minder hard te werken en het duurt een haarwasbeurt of drie voor je hoofdhuid omgeschakeld is.

Op dezelfde manier als de shampoo kun je een heerlijke vloeibare handzeep maken, eventueel met wat ontsmettende citroensap.

Je zou ook gewoon de Aleppo of Marseille zeep heel kunnen laten en het in je natte handen kunnen laten schuimen om je haar ermee te wassen of met het stukje zeep je haar inwrijven.

Vandaag heb ik dus weer enkele stapjes vooruit gezet op weg naar een iets groener leven.


















2 opmerkingen:

  1. Kamille in shampoo? Hoe dan? Kamille olie,tinctuur of?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je plukt kamille en droogt dit.
    Kan ook in de oven op de laagste stand.
    Gedroogde kamille kun je ook kopen.
    Desnoods gebruik je een theezakje.

    Je doet de kruiden in het pannetje als de zeep is opgelost.
    Als het nodig is filter je het wanneer het iets is afgekoeld door een koffiefilter, kaasdoek of theedoek.

    BeantwoordenVerwijderen